fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

S. Pawlak. Obietnice przedwyborcze w realu kadencji

Stanisław Pawlak ubiegając się o mandat senatorski w wyborach uzupełniających w lipcu br. przedstawiał wyborcom bogaty program na ewentualną kadencję. Bogaty, ale także konkretny, wynikający ze znajomości potrzeb mieszkańców, których w Senacie miał reprezentować.

Minęło zaledwie pół roku, odkąd Stanisław Pawlak zasiada w ławach Senatu. Pół roku, które wykorzystuje, by wszystkie możliwości swego mandatu zaangażować do spełniania obietnic przedwyborczych. Nie zawsze proste, dające się załatwić jednorazowym działaniem.

W swoim programie S. Pawlak zapisał m.in. wspieranie dużych inwestycji, mających wielki wpływ na życie mieszkańców, jak np. dokończenie rozbudowy szpitala wojewódzkiego we Włocławku, realizację stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie, budowę drogi ekspresowej S-10, która ma prowadzić od Bydgoszczy do Torunia i do Włocławka przez autostradę A-1, dalej – będzie to budowa mostu we Włocławku, przeprawa przez Wisłę i połączenie z Warszawą. Potem droga 62 z Włocławka do węzła autostradowego w Pikutkowie, obecnie ciągle zakorkowana. Ponadto interwencji wymagająca budowa obwodnicy Brześcia Kujawskiego, w ciągu drogi krajowej nr 62. Potrzebna i postulowana od wielu lat przez mieszkańców Brześcia.

Kolejnym ważnym zadaniem dla regionu włocławskiego będzie kolej dużych prędkości. Poprzedni rząd zaplanował przebieg tej drogi pomijając Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. – Będę pracował nad tym, by kolej dużych prędkości wiodła swą trasę przez te trzy miasta naszego województwa oraz Grudziądz, mieszkańcy mieli dostęp do CPK – deklarował S. Pawlak.

Choć to wszystko zadania dwufalowe, znajdujemy już ślady działania senatora w jego pracy parlamentarnej.

pawlak konsultacje s10 a   pawlak kukucki konsultacje s10

* Oprotestowane warianty przebiegu trasy S-10

3 października interweniuje u ministra infrastruktury ws. krytykowanego przez mieszkańców przebiegu zaplanowanej budowy drogi S-10.

„Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego czekają na drogę S-10. To ważna inwestycja drogowa, jest bardzo potrzebna, niepokój jednak budzi jej planowany przebieg w rejonie Włocławka. Odcinek Bydgoszcz – Toruń ma ustaloną lokalizację, zaś dalszy etap ma przebiegać poszerzoną autostradą A1 do węzła Brzezie, a następnie od A-1 przez Wisłę do granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Przeprowadzony pierwszy etap konsultacji społecznych, na którym zostały zaprezentowane 3 warianty, wywołał duże zaniepokojenie części mieszkańców Włocławka i gminy Fabianki. Przedstawiciele mieszkańców zwrócili się do mnie z prośbą o interwencję w tej sprawie, wyraziwszy sprzeciw wobec proponowanych wariantów, które dzielą gminę Fabianki na 2 obszary. Ponadto na terenach przewidzianych do wywłaszczania zlokalizowanych jest wiele nowo wybudowanych domów w rozwijającej się miejscowości Bogucin. Taka inwestycja będzie też negatywnie oddziaływała na środowisko naturalne, a wzrost poziomu hałasu przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia mieszkańców. Podobne zagrożenie spowoduje planowany przebieg trasy S-10 w pobliżu bloków mieszkalnych przy ul. Toruńskiej we Włocławku. Ta lokalizacja będzie wymagała likwidacji całego kompleksu pracowniczych ogródków działkowych.

W związku z przedstawioną sytuacją zwracam się do pana ministra z wnioskiem o zmianę przebiegu trasy S-10 we wszystkich wariantach i zlokalizowanie jej bliżej zakładów azotowych Anwil zgodnie z pierwszą propozycją, co pozwoli ominąć, po przejściu trasy przez Wisłę, tereny zurbanizowane w gminie Fabianki i zmniejszy liczbę wywłaszczeń. Dodatkowo proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.

  • Po pierwsze, na jakim etapie są przygotowania do budowy drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń oraz Toruń – Włocławek do granicy województwa kujawsko-pomorskiego?
  • Po drugie, czy przejście S-10 przez Włocławek i wybudowany most drogowy przez Wisłę może pełnić funkcję mostu miejskiego we Włocławku?
  • Po trzecie, dlaczego proponowane warianty W2 i W3 przejścia przez Włocławek są przybliżone do terenów zabudowanych budownictwem wysokim oraz pracowniczych ogródków działkowych przy ul. Toruńskiej?
  • Po czwarte, czy w ramach drugiej tury spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami będzie omawiany wariant uwzględniający propozycje zgłaszane podczas dotychczasowych konsultacji?
  • Po piąte, dlaczego droga ekspresowa S-10 nie może być wybudowana przy projektowanym stopniu wodnym na Wiśle w miejscowości Siarzewo, dając połączenie autostrady A-1 od węzła Odolion do miasta Lipna?
  • I po szóste, jaki jest harmonogram realizacji budowy drogi ekspresowej S-10 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego?”.

Senator Stanisław Pawlak aktywnie uczestniczył w serii spotkań konsultacyjnych dot. przyjęcia wariantu przebiegu trasy S-10, organizowanych pod koniec listopada br. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z Bydgoszczy. Jednocześnie dyżurował w swoich biurach senatorskich w regionie, umożliwiając składanie uwag i propozycji rozwiązań lokalnych problemów.

Na początku grudnia senator aktywnie włącza się w badanie ankietowe zainicjowane przez Urząd Miasta Włocławka, zapraszając mieszkańców do wyrażenia swojego zdania. W ankiecie zadane jest pytanie o najbardziej korzystny wariant przeprawy przez Wisłę w okolicach Włocławka. Do 20 grudnia br. mieszkańcy mogą wyrazić swoje zdanie na platformie https://wloclawek.konsultacjejst.pl/konsultacje/0193910e-bc3a-43ed-a9c5-33593a268b41?

Senator zachęca do udziału w głosowaniu, szczególnie tych mieszkańców, których bezpośrednio dotyczą proponowane warianty trasy S-10. (Podczas pierwszego głosowania wariant W1 uzyskał aż 97 proc. głosów.)

zmianaustawy o odpadach grafika   pawlak radziejów

* Czołówek. Nielegalne niebezpieczne odpady

Czołówek to miejscowość w powiecie radziejowskim. Senator uznał, że zgłoszonej sprawie trzeba nadać parlamentarny rozgłos i doprowadzić do likwidacji składowiska. Na fot. po prawej  rozmowy z Arletą Brochocką  wójtem Radziejowa i radnym Emilem Mieleckim na temat likwidacji składowiska.

7 listopada br. mówił więc z trybuny Senatu:

„(…) W otoczeniu magazynu, w odległości ok. 50 m znajdują się zamieszkały przez wiele rodzin pałac oraz domy rolników wraz z gospodarstwami rolnymi. Mieszkańcy zgłaszają coraz więcej przypadków zachorowań na nowotwory i choroby górnych dróg oddechowych. W odległości ok. 700 m od magazynów, w mieście Radziejów zlokalizowany jest szpital powiatowy. Zarząd szpitala nie posiada informacji o skali zagrożenia dla ludzi. Do tej pory bowiem nie przeprowadzono rzetelnego audytu aktualnego stanu składowiska. Coraz częściej słychać o samoczynnych wystrzałach beczek, a niepokój mieszkańców o własne życie i strach przed pożarem wzrastają.

Wobec opisanych faktów zwracam się do pani minister (klimatu i środowiska – red.) z prośbą o podjęcie stosownych działań przez podległe służby, w celu likwidacji nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów, a także udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.

  • Kto jest aktualnym posiadaczem nielegalnych porzuconych odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek, w gminie Radziejów, a więc kto powinien zlikwidować to składowisko i w jakim terminie?
  • Kto ponosi odpowiedzialność za skutki pozostawienia odpadów niebezpiecznych i sposób ich magazynowania, a kto powinien pokryć koszty audytu składowanych odpadów w celu określenia ich aktualnego działania przyczyniającego się do degradacji środowiska naturalnego i powodującego zagrożenie dla zdrowia i życia okolicznych mieszkańców?
  • Kto poniesie koszty utylizacji nielegalnie składowanych odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów?”.

Przeczytaj pełny tekst wystąpienia senatora S. Pawlaka.

Nie otrzymawszy w terminie odpowiedzi od ministry klimatu, monitował o  nią podczas obrad Senatu. Tymczasem w pracach parlamentarnych była ustawa, którą Senat zajął się 4 grudnia br.

Senat uchwalił ustawę o zmianie Ustawy o odpadach, w której znalazł się zapis o zapewnieniu środków z budżetu państwa w latach 2025-2027 w kwocie po 300 mln złotych w każdym roku, z przeznaczeniem na usuwanie odpadów składowanych nielegalnie na 311 zewidencjonowanych składowiskach w kraju.

Będzie to zadanie własne samorządów gmin, finansowane przez rząd do 80 proc. poniesionych kosztów wykonania tych działań. Senator liczy, że  takie działanie obejmie likwidację nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gm. Radziejów.

Pełny tekst ustawy: TUTAJ

To tylko przykładowe sprawy znaczące w działaniu senatora. Dodajmy jeszcze, że w obradach Senatu zmieścił także swe oświadczenia dot. stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie (10 października), przebiegu trasy kolei dużych prędkości przez Włocławek (30 października) czy programu budowy 100 obwodnic (22 listopada).

Opr. nim, 11 grudnia 2024 r.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem