Stanisław Pawlak ubiegając się o mandat senatorski w wyborach uzupełniających w lipcu br. przedstawiał wyborcom bogaty program na ewentualną kadencję. Bogaty, ale także konkretny, wynikający ze znajomości potrzeb mieszkańców, których w Senacie miał reprezentować.
Minęło zaledwie pół roku, odkąd Stanisław Pawlak zasiada w ławach Senatu. Pół roku, które wykorzystuje, by wszystkie możliwości swego mandatu zaangażować do spełniania obietnic przedwyborczych. Nie zawsze proste, dające się załatwić jednorazowym działaniem.
W swoim programie S. Pawlak zapisał m.in. wspieranie dużych inwestycji, mających wielki wpływ na życie mieszkańców, jak np. dokończenie rozbudowy szpitala wojewódzkiego we Włocławku, realizację stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie, budowę drogi ekspresowej S-10, która ma prowadzić od Bydgoszczy do Torunia i do Włocławka przez autostradę A-1, dalej – będzie to budowa mostu we Włocławku, przeprawa przez Wisłę i połączenie z Warszawą. Potem droga 62 z Włocławka do węzła autostradowego w Pikutkowie, obecnie ciągle zakorkowana. Ponadto interwencji wymagająca budowa obwodnicy Brześcia Kujawskiego, w ciągu drogi krajowej nr 62. Potrzebna i postulowana od wielu lat przez mieszkańców Brześcia.
Kolejnym ważnym zadaniem dla regionu włocławskiego będzie kolej dużych prędkości. Poprzedni rząd zaplanował przebieg tej drogi pomijając Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. – Będę pracował nad tym, by kolej dużych prędkości wiodła swą trasę przez te trzy miasta naszego województwa oraz Grudziądz, mieszkańcy mieli dostęp do CPK – deklarował S. Pawlak.
Choć to wszystko zadania dwufalowe, znajdujemy już ślady działania senatora w jego pracy parlamentarnej.
* Oprotestowane warianty przebiegu trasy S-10
3 października interweniuje u ministra infrastruktury ws. krytykowanego przez mieszkańców przebiegu zaplanowanej budowy drogi S-10.
„Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego czekają na drogę S-10. To ważna inwestycja drogowa, jest bardzo potrzebna, niepokój jednak budzi jej planowany przebieg w rejonie Włocławka. Odcinek Bydgoszcz – Toruń ma ustaloną lokalizację, zaś dalszy etap ma przebiegać poszerzoną autostradą A1 do węzła Brzezie, a następnie od A-1 przez Wisłę do granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Przeprowadzony pierwszy etap konsultacji społecznych, na którym zostały zaprezentowane 3 warianty, wywołał duże zaniepokojenie części mieszkańców Włocławka i gminy Fabianki. Przedstawiciele mieszkańców zwrócili się do mnie z prośbą o interwencję w tej sprawie, wyraziwszy sprzeciw wobec proponowanych wariantów, które dzielą gminę Fabianki na 2 obszary. Ponadto na terenach przewidzianych do wywłaszczania zlokalizowanych jest wiele nowo wybudowanych domów w rozwijającej się miejscowości Bogucin. Taka inwestycja będzie też negatywnie oddziaływała na środowisko naturalne, a wzrost poziomu hałasu przyczyni się do pogorszenia stanu zdrowia mieszkańców. Podobne zagrożenie spowoduje planowany przebieg trasy S-10 w pobliżu bloków mieszkalnych przy ul. Toruńskiej we Włocławku. Ta lokalizacja będzie wymagała likwidacji całego kompleksu pracowniczych ogródków działkowych.
W związku z przedstawioną sytuacją zwracam się do pana ministra z wnioskiem o zmianę przebiegu trasy S-10 we wszystkich wariantach i zlokalizowanie jej bliżej zakładów azotowych Anwil zgodnie z pierwszą propozycją, co pozwoli ominąć, po przejściu trasy przez Wisłę, tereny zurbanizowane w gminie Fabianki i zmniejszy liczbę wywłaszczeń. Dodatkowo proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.
- Po pierwsze, na jakim etapie są przygotowania do budowy drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń oraz Toruń – Włocławek do granicy województwa kujawsko-pomorskiego?
- Po drugie, czy przejście S-10 przez Włocławek i wybudowany most drogowy przez Wisłę może pełnić funkcję mostu miejskiego we Włocławku?
- Po trzecie, dlaczego proponowane warianty W2 i W3 przejścia przez Włocławek są przybliżone do terenów zabudowanych budownictwem wysokim oraz pracowniczych ogródków działkowych przy ul. Toruńskiej?
- Po czwarte, czy w ramach drugiej tury spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami będzie omawiany wariant uwzględniający propozycje zgłaszane podczas dotychczasowych konsultacji?
- Po piąte, dlaczego droga ekspresowa S-10 nie może być wybudowana przy projektowanym stopniu wodnym na Wiśle w miejscowości Siarzewo, dając połączenie autostrady A-1 od węzła Odolion do miasta Lipna?
- I po szóste, jaki jest harmonogram realizacji budowy drogi ekspresowej S-10 na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego?”.
Senator Stanisław Pawlak aktywnie uczestniczył w serii spotkań konsultacyjnych dot. przyjęcia wariantu przebiegu trasy S-10, organizowanych pod koniec listopada br. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z Bydgoszczy. Jednocześnie dyżurował w swoich biurach senatorskich w regionie, umożliwiając składanie uwag i propozycji rozwiązań lokalnych problemów.
Na początku grudnia senator aktywnie włącza się w badanie ankietowe zainicjowane przez Urząd Miasta Włocławka, zapraszając mieszkańców do wyrażenia swojego zdania. W ankiecie zadane jest pytanie o najbardziej korzystny wariant przeprawy przez Wisłę w okolicach Włocławka. Do 20 grudnia br. mieszkańcy mogą wyrazić swoje zdanie na platformie https://wloclawek.konsultacjejst.pl/konsultacje/0193910e-bc3a-43ed-a9c5-33593a268b41?
Senator zachęca do udziału w głosowaniu, szczególnie tych mieszkańców, których bezpośrednio dotyczą proponowane warianty trasy S-10. (Podczas pierwszego głosowania wariant W1 uzyskał aż 97 proc. głosów.)
* Czołówek. Nielegalne niebezpieczne odpady
Czołówek to miejscowość w powiecie radziejowskim. Senator uznał, że zgłoszonej sprawie trzeba nadać parlamentarny rozgłos i doprowadzić do likwidacji składowiska. Na fot. po prawej – rozmowy z Arletą Brochocką – wójtem Radziejowa i radnym Emilem Mieleckim na temat likwidacji składowiska.
7 listopada br. mówił więc z trybuny Senatu:
„(…) W otoczeniu magazynu, w odległości ok. 50 m znajdują się zamieszkały przez wiele rodzin pałac oraz domy rolników wraz z gospodarstwami rolnymi. Mieszkańcy zgłaszają coraz więcej przypadków zachorowań na nowotwory i choroby górnych dróg oddechowych. W odległości ok. 700 m od magazynów, w mieście Radziejów zlokalizowany jest szpital powiatowy. Zarząd szpitala nie posiada informacji o skali zagrożenia dla ludzi. Do tej pory bowiem nie przeprowadzono rzetelnego audytu aktualnego stanu składowiska. Coraz częściej słychać o samoczynnych wystrzałach beczek, a niepokój mieszkańców o własne życie i strach przed pożarem wzrastają.
Wobec opisanych faktów zwracam się do pani minister (klimatu i środowiska – red.) z prośbą o podjęcie stosownych działań przez podległe służby, w celu likwidacji nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów, a także udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.
- Kto jest aktualnym posiadaczem nielegalnych porzuconych odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek, w gminie Radziejów, a więc kto powinien zlikwidować to składowisko i w jakim terminie?
- Kto ponosi odpowiedzialność za skutki pozostawienia odpadów niebezpiecznych i sposób ich magazynowania, a kto powinien pokryć koszty audytu składowanych odpadów w celu określenia ich aktualnego działania przyczyniającego się do degradacji środowiska naturalnego i powodującego zagrożenie dla zdrowia i życia okolicznych mieszkańców?
- Kto poniesie koszty utylizacji nielegalnie składowanych odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów?”.
Przeczytaj pełny tekst wystąpienia senatora S. Pawlaka.
Nie otrzymawszy w terminie odpowiedzi od ministry klimatu, monitował o nią podczas obrad Senatu. Tymczasem w pracach parlamentarnych była ustawa, którą Senat zajął się 4 grudnia br.
Senat uchwalił ustawę o zmianie Ustawy o odpadach, w której znalazł się zapis o zapewnieniu środków z budżetu państwa w latach 2025-2027 w kwocie po 300 mln złotych w każdym roku, z przeznaczeniem na usuwanie odpadów składowanych nielegalnie na 311 zewidencjonowanych składowiskach w kraju.
Będzie to zadanie własne samorządów gmin, finansowane przez rząd do 80 proc. poniesionych kosztów wykonania tych działań. Senator liczy, że takie działanie obejmie likwidację nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gm. Radziejów.
Pełny tekst ustawy: TUTAJ
To tylko przykładowe sprawy znaczące w działaniu senatora. Dodajmy jeszcze, że w obradach Senatu zmieścił także swe oświadczenia dot. stopnia wodnego na Wiśle w Siarzewie (10 października), przebiegu trasy kolei dużych prędkości przez Włocławek (30 października) czy programu budowy 100 obwodnic (22 listopada).
Opr. nim, 11 grudnia 2024 r.